Blackfoot indianerne i USA og Canada, er delt op i tre hovedgrupper.
De nordlige Blackfoot eller Siksika.
Kainah, eller Blood og Piegan-Blackfoot. Samlet refererer man til dem som Siksika (oversat Blackfoot)et navn de fik efter deres måde at farve deres mokkasiner på(dette blev gjort med aske fra ildstedet)
De tre grupper, udgøre en tilsyneladende, geografisk sammensat sproggruppe. Alle tre taler de en dialekt, der en afstikker/part af Algonquian sproggruppen, hvoraf Piegan og Blood er dem der er mest beslægtet.

Da Blackfootindianerne blev placeret i reservaterne i den sidste halvdel af 1800 tallet, havde de haft et territorium, der strakte sig fra North Satkatchewan River i Canada og til Missouri River i Montana. Fra Rocky Mountains og til den 105. breddegrad vest for dem.

Piegan var bosiddende i den vestlige del, i den bjergrige del af dette enorme territorium.
Blood levede nordøst for Piegan og de nordlige Blackfoot Siksika, levede endnu længere nordøst for Blood.

Blackfoot blev placeret på fire forskellige reservater. Blackfoot Agenturet, Blood Agenturet og Piegan Agenturet, der alle er beliggende i Canada. Det sidste Blackfoot Reservatet ligger i Mon- tana USA og er fortrinsvis beboet af Piegan-Blackfoot.(kilder der refererer til de Nordlige Piegan er de Canadiske Blackfoot mens kilder der referere til de Sydlige Piegan er Montana Piegan (USA)

Blackfoot var typiske prærie-indianere i mange aspekter af deres kultur. De var nomade, jægere- samlere, der levede i tipier. De levede hovedsageligt af bøflen og andet storvildt. Som tilskud til kødet, indsamlede de store mængder af forskellige spiselige rødder og grøntsager.

Traditionel historie fortæller at bøflen blev jaget med stor dristighed, selvom der kom en kraftig ændring i deres jagtmønster, efter at hesten og geværet blev introduceret for dem.

Dådyr og mindre vildt blev fanget med snare. Fisk blev, selvom den blev anset som en overflødig spise kun indtaget som en absolut nødvendighed og mest efter at bøflen var forsvundet (udryddet).

Sommeren igennem levede de i store sommerlejre. det var på denne tid de jagede bøfler og lavede de ceremonielle handlinger, så som soldansen (Sundance) Om vinteren delte de sig op i små en- heder, der bestod af 10-20 tipier. Tilhørsforholdet til de forskellige afdelinger var nærmest flydende.

Der kunne være flere ledende skikkelser i hver afdeling og en af dem, blev så anset for at være den ubestridte leder. Lederskabet i afdelingen var meget uformelt, man kvalificerede sig til jobbet ved at måle ansøgerens rigdom, succes i krigsførelse og ceremoniel ekspertise.

Religiøst var/er Blackfoot koncentreret omkring deres hellige "Medicine Bundles" og de derved forbundne ceremonier. Disse "Medicine Bundles" er individuelt ejet og er ultimative i deres historie, kommet til dem i overnaturlige gudekontakt. Disse kontakter fik de via drømme eller visioner, der blev opsøgt ved hjælp af den typiske prærieindianers visionssøgning. (Faste, bøn, meditation)

En ung mand ofte under oplæring af en ældre medicinmand, gik til et ensomt beliggende sted og fastede her til han havde fået en vision (svar fra guderne) Mange af dem fejlede naturligvis i deres søgen efter et svar og fik aldrig en. Individuelle "Medicine Bundles" krævede stor respekt, specielt dem der havde med succesfuld krigsførelse at gøre.

Nogle af disse "Bundles" er fjerprydelser, andre skindskjorter, knive og lanser. Malede boliger blev anset for at være "Medicine Bundles" og der var/er mere end halvtreds af dem i de tre Black- foot hovedgrupper. Det mest betydningsfulde af dem (for alle Blackfoot) er"Beaver Bundles, Medicinepipe Bundles og Sundance Bundles".

Sundance (soldansen) blandt Blackfoot-indianerne adskiller sig ikke meget fra de andre prærie- stammers men der er dog et par undtagelser og forskelligheder i udførelsen af den. Hos Blackfoot er det en kvinde, der har den ledende rolle og. Symbolet og de personlige ejendele brugt her, har sit udspring i "Beaver Bundles" ceremonien.

Blackfoot Sundance foregår således:

1: Man flytter lejren i fire, på hinanden følgende dage.
2: på den femte bygger man medicinhytten og overgiver medicinbundterne til medicinkvinden. Man ofrer gaver, for at hjælpe børnene og de syge.
3: på den sjette dag, danser man imod solen, imens man blæste i benfløjter lavet af ørnens knogler og pinte sig selv.
4: De efterfølgende fire dage, holdt man så forskellige former for ceremonier i mændenes mangeartede loger.

Piegan,Blood,Siksika , legender og eventyr
Bøffelstenen. (The Buffalo Rock)
Coyote og rullestenen. (Coyote and the Rolling Stone)
Hvordan en Piegankriger fandt de frste heste (how a Pieganwarrior found the first horses)
Old Man og verdens begyndelse. (Old Man and the beginning of the world)
Old Man og de stegte egern (Old Man and the toasted Squirrels)
Old Man og Old Woman. ( Old Man and Old Woman)
Svedehyttens oprindelse. ( Origin of the sweatlodge)

Tilbage til nationer
tilbage til nativeamericans.dk

Tilbage til nativeamericans.dk

© Nick Lisberg All rights reserved